Si
fem un repàs a la història de la literatura occidental , ens adonem
que l'avarícia ha estat des de temps immemorables l’eix temàtic
de moltes obres. Així doncs, ja en l’antiguitat clàssica trobem
la personificació de la cobdícia en l’obra Aulularia (Comèdia de
l’olla) del comediògraf Plaute.
Aquesta
peça teatral llatina està protagonitzada per Euclió, una caràcter
que porta l’avarícia als gens. Euclió troba a casa seva una olla
amb diners i per por que li robin l’amaga i la vigila constantment.
L’Euclió tot i ser ric, no ho manifesta davant dels altres. Viu
com un pobre i el seu objectiu és escaquejar-se de pagar el casament
de la seva filla.
La
comèdia de l’olla és una de les fonts d’inspiració de Molière.
L’escriptor francès veu d’aquesta obra teatral per escriure
L’Avar. L’Arpagó n’és el protagonista, un vell avar per
naturalesa que viu dominat pel diners que, segons ell, són el més
important, fins i tot més que els seus propis fills. Arapagó està
enamorat d’una noia de condició social inferior, que és pobra, la
Mariana; amb qui es vol casar. La cobdicia justifiquen les accions
d’aquest personatge que acaba sent, sense saber-ho, l’usurer del
seu fill. El seu objectiu és casar la seva descendència amb dos
personatges vidus i adinerats; no busca la felicitat dels seus fills.
Arpagó
viu amb una por constant, tem que li robin la caixa amb els diners; i
per això, l’amaga al jardí. La seva usura és metafísica ja que
al igual que l’Euclió de Plaute sent plaer veient les riqueses i
les possibilitats que aquestes li ofereixen. Per a ell, l’or o els
diners són una font de plaer i seguretat. Tot i que al final el
protagonista no es casa amb la seva estimada Mariana i es queda sol,
li queda el consol que no ha de pagar els casaments dels seus fills
ja que se n’encarrega un tercer personatge ric, el senyor Anselm.
L’Oleguer
també és un prototip d’avar; i encara que comparteix certes
similituds amb els personatges esmentats anteriorment, hi ha més
d’un tret diferenciador entre tots ells. Per exemple, el personatge
ollerià no té família ni descendència i no vol saber res de
casar-se. d’altra banda, la seva riquesa no és d’origen atzarós
sinó que és producte del seu esforç i treball.
Algunes
de les similituds més clares són l’afany que tots aquests avars
tenen per evitar gastar diners. Mentre que Euclió i Arpagó volen
escaquejar-se de pagar els casaments dels seus fills; a l’Oleguer
li sap greu fins i tot gastar en quelcom per cobrir les necessitats
bàsiques. Tots tres són molt estalviadors i creuen que els diners
són font de plaers inexplicables; el simple fet de veure les monedes
ja els complau. Els tres estan en constant nerviosisme i senten que
poden ser robats per això es passen el dia amagant les seves
riqueses i fins i tot les canvien de lloc constantment. En
definitiva, els diners no els agraden com a font de recursos sinó
que estan obsessionats amb ells.
També
cal destacar la personificació de l’avarícia en personatges com
Torquemada de Benito Pérez Galdós i o els avars de Goldini o d’
Honoré Balzac.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada