dilluns, 25 de desembre del 2017

Manuel de Pedrolo: Context estètic II

En l'entrada del blog Manuel de Pedrolo: L'estil I us he fet una petita introducció als estils i corrents que seguia el nostre autor però en aquesta ampliaré la seva explicació per tal d'ajudar a les persones (com jo abans de buscar informació) que no saben ben bé en què consisteixen aquests estils o corrents literaris.

EL GENERE POLICÍAC I LA NOVEL·LA NEGRA
La rebuda i la difusió del gènere policíac i la novel·la negra en la llengua catalana ha anat entrant a poc a poc ja que en els seus inicis aquest gènere va estar apartat del gènere novel·lístic en majúscula. No va ser fins els anys setanta que se'l va començar a considerar un gènere popular, però no per les novel·les d'aquest caire en català sinó per les moltes traduccions de novel·la negra que es feien d'autors estrangers com per exemple Carles Riba, que tradueix Els crims del carrer Morgue d'Edgar Allan Poe. Avui en dia té una considerable producció i ja s'ha forjat una tradició i consolidació del gènere.
El gènere negre i policíac neix a Catalunya és a partir de la publicació de petits relats i novel·les com L'assassí i el seu compliç (1924) de Jacint M. Mustieles o Com vaig assassinar a Georgina(1930) de Domènec Guansé. Això si, aquestes publicacions son de caire paròdic i com bé diu Àlex Martín Escribà en un artícle seu “ Des del punt de vista històric cal convenir que en el moment en què una obra parodia un gènere és perquè aquest està consolidat” Per això podem dir que el camí de creació que seguia el gènere a Catalunya es correspon amb el que seguien les altres cultures encara aquesta abundància es veu partida per la Guerra civil però hi ha autors que durant la postguerra publiquen novel·les negres per tal de preservar el gènere en el panorama català. Un d'ells va ser Rafael Tasis i Marcal que va publicar la trilogia La Bíblia valenciana (1955), És hora de plegar (1956) i Un crim al Paralelo (1960) (De l'última se'n va fer una representació a l'Espluga e Francolí durant el festival El vi fa sang, en el qual vam participar i ho teniu explicat en les entrades anteriors del blog) mostrant als lectors com era la Barcelona dels seus temps. També cal destacar la figura de M. Aurèlia Campany que va aportar dues novel·les: Traduït de l’americà (1959), i El jaqué de la democràcia (1972) i finalment, el nostre autor, Manuel de Pedrolo el qual va acabar d'escriure novel·les negres Com per exemple Joc Brut (1965). L'interès de Pedrolo pel gènere ve del model d'EEUU que es preocupa per reflectir una realitat i denúncia social. 
Un altre detonant del gènere en català va ser gràcies a la creació de de col·leccions com “La cua de palla” d'Edicions 62, dirigida pel mateix Pedrolo. Amb la creació de col·leccions com la que acabo de nombrar i la disminució de la repressió es comença a crear certa tradició en el panorama català a més de sorgir la primera generació d'escriptors de novel·la negra en català. Però com heu pogut deduir, no passa fins la dècada dels anys setanta i vuitanta.
EL SIMBOLISME
Abans de parlar de simbolisme hem de saber què és un la simbologia. Doncs la simbologia és és una expressió indirecta del nostre subconscient. El simmbolisme com a moviment artístic i literari apareix a les darreries del segle XIX i nèix a França.
A França va sorgir aquest moviment per reacció en contra als corrents ja existents, el naturalisme i el realisme. Uns moviments que intentaven capturar l'essència de la realitat però van acabar provocant una reacció a favor de la imaginació, els somnis i els símbols. Dins del món de la literatura aquest corrent té les seves arrels en l'obra Le Fleurs du mal de Charles Baudelaire. En canvi, l'estètica del corrent va ser desenvolupada per Paul Verlaine i Stéphane Mallarme entre el 1860 i 1880. Així com abans amb el gènere policíac parlàvem de les traduccions d'Edgar Allan Poe en aquest corrent també van ser importants les seves obres ja que van tenir una considerable influència i van ser una font de gran quantitat d'imatges.
L'EXISTENCIALISME
L'existencialisme és un moviment filosòfic que posa en el centre de la seva reflexió l'existència humana. Consideren l'ésser un drama immediat de l'existència dins un mateix i amb els altres, l'anàlisi dels sentiments que revelen la immersió limitada i individual de la persona en el món, o la consideració de la persona com a responsable del seu ésser, per damunt de creences deterministes (el determinisme és un altre corrent, en el qual es plantegen que la teva manera d'actuar està determinada genèticament pels teus avantpassats i les conductes que ells tenien). El corrent existencialista es planteja la consciència humana i es concentra en la finitud del nostre món com és la mort o la llibertat. Aquest corrent també té la seva vessant en la literatura de l'època i es veu reflectit en autors com F. Kafka amb El castell (1926) i l'espanyol Unamuno amb diverses obres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada